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Mathematical Analysis I

Code: CVD002     Sigla: AMI

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Matemática e Informática

Ocorrência: 2021/2022 - 1S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Matemática e Informática
Curso/CE Responsável: Undergraduate in Civil Engineering

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
CIVD 23 Study Plan 1 - 6 75 162

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Clara Sofia Gomes Carlos

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 4,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 4,00
Ricardo Augusto Domingues Gomes de Sá e Sousa 0,80

Língua de trabalho

Portuguese

Objetivos

The goal is to carry on developing the mathematical reasoning initiated in highschool education, in order to be able to meet the demands of other curricular units. On completing this curricular unit, students should have acquired the necessary skills in differential calculus and integration of functions of one variable, including the fundamental theorems of calculus.Não aplicável

Resultados de aprendizagem e competências

Not applicable

Modo de trabalho

Presencial

Programa

Limits and continuity: Basics on real valued functions. Exponential and logarithmic function. Trigonometric inverse functions. Continuity and limit. Mean Value and Weierstrass Theorems.
Differential calculus: Derivative concept, rules; differentiability and continuity; higher order derivatives, applications. Rolle’s, Lagrange’s, Cauchy’s and L’Hôpital’s Theorem. Taylor’s formula and its applications. Integral calculus: Antiderivatives by inspection, by parts, by substitution and integration of rational functions. Integral calculus of real functions. Integrability conditions; properties of integrable functions. Indefinite integral, derivative of an indefinite integral, Fundamental Theorem of Calculus, Barrow’s formula. Integration by parts and by substitution. Application of integral calculus to the computation of area, volume of revolution solids and curve length. Moments, center of mass and centroids.

Bibliografia Obrigatória

T. Apostol,; Calculus, Vol. I, second edition, Wiley, 1967
J. Campos Ferreira; Introdução à Análise Matemática, Fundação Gulbenkian, 8a ed., 2005
Larson, Hostetler e Edwards; Cálculo, Vol. 1, 8a edição, McGraw-Hill, 2006
N. Piskounov; Cálculo Diferencial e Integral, Vol. I, Lopes da Silva Editora, 1997
C. Sarrico; Análise Matemática, Leitura e exercícios, 1a edição, Gradiva, 1997
B. Demidovitch; Problemas e Exercícios de Análise Matemática, Editora Mir, 1997

Bibliografia Complementar

Departamento de Matemática do IST; Exercícios de Análise Matemática I e II, IST Press, 2005. ISBN: 978-989-8481-83-2
M. Ferreira e I. Amaral; Matemática, Exercícios, Primitivas, Integrais, edições sílabo, 1996

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Theoretical classes with lecturing periods with application examples followed by small tasks to be done by the students in order to consolidate the contents previously taught. Practical classes dedicated to problem solving, individually or in small groups.
The assessment will be done through a final written exam or, alternatively by student option, by three written tests each one contributing 33,33% to the final assessment.

 

Tipo de avaliação

Distributed evaluation with final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Teste 100,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Estudo autónomo 87,00
Frequência das aulas 75,00
Total: 162,00

Obtenção de frequência

Not applicable

Fórmula de cálculo da classificação final

Continuous evaluation:
3 tests, with a weight of 33,33% each;
Exam:
100% of the exam grade.
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