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Economics and Management

Code: LTAM17     Sigla: EG

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Ciências Empresariais e da Comunicação

Ocorrência: 2021/2022 - 2S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Seção de Ciências Empresariais e Comunicação
Curso/CE Responsável: Environmental and Marine Technology

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
LTAM 25 Plano de Estudos 2016/17 2 - 6 60 162

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Elsa Cristina da Costa Ferreira

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 4,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 4,00
Maria Leonor Abrantes Pires 2,00
Elsa Cristina da Costa Ferreira 2,00

Língua de trabalho

Portuguese

Objetivos

Understand the importance of Economics and Management in the economic system and society; 

- Explain key concepts and techniques in the area of Economics and Management; 

- Learn to define the object and the method of economy; 

- Understand the problem of shortage of resources; 

- Understand consumer choices; 

- Understand the laws of supply and demand; 

- Understanding the macroeconomic environment of the countries/regions; 

- Understand the evolution of the main economic indicators; 

- Understand the process of organizing a business and relationship with their surroundings; 

- Understand the concept of planning as a management function; 

- Understand the basic concepts of Marketing; 

- Understand the role of production management; 

- Acquire knowledge in assessing the financial position of a company; 

- Understand the importance and the main activities of the Human Resources Management. 

Resultados de aprendizagem e competências

The topics of the program were selected in order to provide a deep understanding of the economicsystem (points 1-6) and management system (7-12 points) and their impact on society. The organizationand sequencing of the syllabus will allow the acquisition of skills in a phased and consistent manner. Alltechniques and concepts are approached by means of an interactive process of learning in which the useof case studies and textual analysis contribute to illustrate the different aspects of the program/syllabus. 

Learning attitudes and personal qualities, including active participation in class and information sharing, as well as a sense of responsibility and interest in self-learning will provide an adequate alignmentbetween the contents and the objectives of the curricular unit. 

Modo de trabalho

Presencial

Programa

Introduction;
2. Theory of Production;
3. Consumer Theory;
4. Market;
5. The Role of the State and Economic Policy;
6. Overview of Macroeconomics;
7. Organizations;
8. Management: Functions and Processes;
9. Marketing Management;
10. Production Management;
11. Financial Management;
12. Human Resource Management.

Bibliografia Obrigatória

Baranger, P., Helfer, J., Bruslerie, H., Orsoni, J. & Peretti, J. M. ; Gestão, Edições Sílabo, 1993
Carvalho, J. ; Gestão de Empresas – Princípios Fundamentais, Edições Sílabo, 2012
Courtois, A., Bonnefois, C. & Pillet, M; Gestão da Produção, Lidel
J., Coelho A., Coelho F. & Almeida, F.; Introdução à Gestão de Organizações, Vida Económica, 2011
Teixeira, S. ; Gestão das Organizações, McGraw-Hill, 2010
Pires, A.; Marketing, Verbo, 1995
Saias, L., Carvalho, R. & Amaral, M. ; Instrumentos fundamentais de gestão, Universidade Católica, 1995
Samuelson, Paul; Wiliam Nordhaus; Economia, McGraw-Hill, 2013

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Emphasis will be placed upon interactive methodologies, encouraging the involvement of students in the learning process. Moreover, the interaction between students in groups will provide a better understanding of both theoretical and practical aspects of economics and management.

Tipo de avaliação

Distributed evaluation without final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Teste 75,00
Trabalho escrito 25,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Frequência das aulas 30,00
Total: 30,00

Obtenção de frequência

To obtain attendance, students must attend 75% of classes.

Fórmula de cálculo da classificação final

In terms of knowledge, students will be assessed by: continuous evaluation and final exam. 

The assessment by final exam does not include any element of continuous evaluation and is intended for students who have preferred this option to continuous assessment as well as students who want to improve their grade after concluding their continuous evaluation (can be positive or negative). 

Continuous evaluation, which requires regular attendance and class preparation, consists of: 

(1) a test conducted in class (75% of the final grade), (2) resolution and presentation of a case/ group work (25% of the final grade in each part)  

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