Saltar para:
Esta página em português Ajuda Autenticar-se
ESTS
Você está em: Start > REID16
Autenticação




Esqueceu-se da senha?

Campus Map
Edifício ESTS Bloco A Edifício ESTS Bloco B Edifício ESTS Bloco C Edifício ESTS Bloco D Edifício ESTS Bloco E Edifício ESTS BlocoF

Renewable Energies and Storage

Code: REID16     Sigla: ERA

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
CNAEF Electricity and energy

Ocorrência: 2021/2022 - 1S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Departamento de Engenharia Eletrotécnica
Curso/CE Responsável: Professional Technical Higher Education Courses in Smart Grids and Home Automation

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
REID 4 Plano de Estudos 2018/19 2 - 3 30 81

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Paulo Jorge da Costa Santos

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 2,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 2,00
Paulo Jorge da Costa Santos 2,00

Língua de trabalho

Portuguese
Obs.: Português

Objetivos

Goals
Identify and understand the operation of the main technologies used in the use of renewable energies. Know the Portuguese energy landscape. Know various processes of energy conversion and storage.

Resultados de aprendizagem e competências

Goals
Identify and understand the operation of the main technologies used in the use of renewable energies. Know the Portuguese energy landscape. Know various processes of energy conversion and storage.

Modo de trabalho

Presencial

Programa

1- Renewable Sources (16 hours)

-Wind Introduction. Wind Resource. Energy calculations. Technology.
- Mini-hydro Introduction. Introduction to hydrological analysis.
- Photovoltaic Solar Characterization of the available resource. Solutions for the use of solar energy. Photovoltaic solar energy. Introduction. Cell types. Applications isolated from the network. Applications connected to the electrical grid. Energy conversion equipment.
-Other renewables Introduction. Waves, Biomass and Biofuels.

2- Introduction to energy systems (4 hours)

- Energy use and characterization sectors.
– Energy vectors (electricity, gas, biomass, coal, oil derivatives).
– Energy sources.
– Primary and secondary energy.
– Characterization of the situation in Portugal (and the EU) by sector and by source.


3 – Integration of Renewables and Storage (6 hours)
- Notions about the storage of electrical energy.
– Challenges and opportunities for energy storage.
– Energy storage technologies.


4- Discussion of group work (4 hours)

Bibliografia Obrigatória

Rui Castro; Introdução às Energias Renováveis, IST Press

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Theoretical-practical classes will have a component based on the exposition of the syllabus of the discipline and another component based on the exemplification, in terms of applications, of that content, and on problem solving.
This exhibition will be complemented with laboratory work by the student, where a strong component of autonomous work is privileged over the development of the proposed work.

Tipo de avaliação

Distributed evaluation with final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Participação presencial 40,00
Trabalho escrito 60,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Apresentação/discussão de um trabalho científico 4,00
Estudo autónomo 30,00
Frequência das aulas 30,00
Trabalho escrito 12,00
Total: 76,00

Obtenção de frequência

Distributed assessment with final exam.
NT - Note of works
QA - Class Questions
A-Assiduity

NF= 0.5*NT+0.45*QA+0.05*Attendance

Minimum grade 10 values

Fórmula de cálculo da classificação final

Distributed assessment with final exam.
NT - Note of works
QA - Class Questions
A-Assiduity

NF= 0.5*NT+0.45*QA+0.05*Attendance

Minimum grade 10 values
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Instituto Politécnico de Setúbal - Escola Superior de Tecnologia de Setúbal  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2024-11-23 às 14:14:11