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Introduction to Business Management

Code: LEEC32163     Sigla: IGE

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Business Science and Communication

Ocorrência: 2022/2023 - 2S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Seção de Ciências Empresariais e Comunicação
Curso/CE Responsável: Electrical and Computer Engineering

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
EEC 19 Plano de Estudos 3 - 3 30 81

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Maria Leonor Abrantes Pires

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 2,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 2,00
Maria Leonor Abrantes Pires 2,00

Língua de trabalho

Portuguese

Objetivos

To understand the role, impact and interaction of organizations and companies with their surroundings, as well as their internal functioning in a functional and systemic perspective.

 

Resultados de aprendizagem e competências

- Understand the role, impact and interaction of organizations with their surroundings;- Understand business management decisions in a context of growing organizational complexity and environmental change;- Distinguish and understand the different components and competencies of Management;- Understand the concept of strategy, the fundamentals and the strategic process;- Recognize the different types of organizational structures and their advantages and disadvantages.- Understand the basics of Marketing;- Understand the role of production management in the productivity and competitiveness of organizations;- - Analyze the equity situation of a company and the financial balance necessary for its autonomy and sustainability;- Understand the importance of people and the main activities of Human Resources Management.- Understand new trends and organizational forms.- Understand the changes in the business context of the digital age

Modo de trabalho

Presencial

Pré-requisitos (conhecimentos prévios) e co-requisitos (conhecimentos simultâneos)

NA

Programa

1. Organizations - concept and environment: Globalization of organizations; Internationalization of companies; Social responsibility in management.2. Management - functions and processes: The management cycle; Manager's functions; Manager skills and management levels; Organizational structures.3. Strategic management: Vision, mission and objectives of the company; Analysis and diagnosis; Assessment of the company's competitive position and generic strategies.4. Marketing Management: Qualitative and quantitative analysis of the market; Marketing-mix; New Marketing Trends5. 5. Production Management: General production objectives; Stock management; Production quality; Location and deployment.6. Financial Management and Investment: Financial Statements; Investment analysis and selection; Financing.7. Human Resources Management: Planning, Recruitment, Selection, Training and evaluation of human resources.8. New Trends in Management: The Digital Transformation.

Bibliografia Obrigatória

Teixeira, S; Gestão das Organizações
Carvalho, L., Bernardo, M., Sousa, I., & Negas, M; Gestão das Organizações – uma abordagem integrada e prospetiva.

Bibliografia Complementar

Lisboa, J., Coelho A., Coelho F., & Almeida, F.; Introdução à Gestão de Organizações
Pires, A. ; Marketing: Conceitos, técnicas e problemas de gestão
Courtois, A., Bonnefois, C., & Pillet, M. ; Gestão da Produção
Saias, L., Amaral, M., & Carvalho, R; Instrumentos Fundamentais de Gestão Financeira
Marques, A; Conceção e Análise de Projetos de Investimento
Camara, P., Guerra, P., Rodrigues, J. ; Novo Humanator - Recursos Humanos e Sucesso Empresarial

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

The syllabus of the course will be presented through an expository-participatory methodology. All concepts and techniques are clearly covered in an interactive learning process where the use of practical cases and text analysis allow to concretize and exemplify the different points of the program.

Tipo de avaliação

Distributed evaluation with final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Teste 75,00
Trabalho escrito 25,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Frequência das aulas 30,00
Estudo autónomo 45,00
Trabalho escrito 6,00
Total: 81,00

Obtenção de frequência

Continuous assessment (2 tests), with a minimu of 7.5 grade in each test, whose final grade must be equal to or greater than 9.5 values.

Carrying out a group work (TG) presented in class.
If one of the teste has a score less tahn 7.5, or the test average is less than 9.5, or the weighted average of tests and group work is less than 9.5, the student must take an exam.

Fórmula de cálculo da classificação final

With Test 1 and Test 2 => 7,5
Final grade = Average 2 tests * 0,75 + Group Work *0,25

Provas e trabalhos especiais

NA

Trabalho de estágio/projeto

NA

Melhoria de classificação

Second exam date.
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