Saltar para:
Esta página em português Ajuda Autenticar-se
ESTS
Você está em: Start > LTB21005
Autenticação




Esqueceu-se da senha?

Campus Map
Edifício ESTS Bloco A Edifício ESTS Bloco B Edifício ESTS Bloco C Edifício ESTS Bloco D Edifício ESTS Bloco E Edifício ESTS BlocoF

Applied Statistics for Health

Code: LTB21005     Sigla: ES

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Matemática

Ocorrência: 2022/2023 - 1S

Ativa? Yes
Página Web: https://moodle.ips.pt/2223/course/view.php?id=1782
Unidade Responsável: Departamento de Matemática
Curso/CE Responsável:

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
LTB 81 Plano de Estudos 2 - 6 60 162

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Dina Maria Morgado Salvador

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 2,00
Practical and Laboratory: 2,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 2 4,00
Dina Maria Morgado Salvador 4,00
Practical and Laboratory Totais 4 8,00
Dina Maria Morgado Salvador 8,00

Língua de trabalho

Portuguese
Obs.: Português

Objetivos

- Describe and apply techniques for summarizing a data set

- Build and analyze a simple linear regression model

- Solve problems involving models and probability distributions with discrete variables and with continuous variables

- Characterize and apply estimators

- Construct and interpret confidence intervals

- Identify and apply the appropriate parametric hypotheses test

- Identify and apply the appropriate nonparametric hypotheses test

 

Resultados de aprendizagem e competências

The curricular unit contents are structured, regarding its suitability for the intended learning outcomes.
Therefore, each subject approaches fundamental theoretical concepts and practical applications by solving problems that enable students to analyze certain phenomena of random nature, framed in the context of health science, particularly in the recognition and application of probabilistic models, the deduction and application confidence intervals and parametric and nonparametric hypothesis testing.

Modo de trabalho

Presencial

Pré-requisitos (conhecimentos prévios) e co-requisitos (conhecimentos simultâneos)

Basic knowledge Integral Calculus.

Programa

• DESCRIPTIVE STATISTICS
Grouped data. Measures of location and dispersion.

• SIMPLE LINEAR REGRESSION
Regression model. Correlation coefficient. Evaluating the Regression Equation.

• THEORETICAL DISTRIBUTIONS
Discrete and continuous distributions.

• ELEMENTS OF SAMPLING THEORY
Sampling Methods. Different types of epidemiological studies used in health care. Some Sampling Distributions

• ELEMENTS OF ESTIMATION THEORY
Point and interval estimates. Confidence Intervals for mean, for proportion and for variance. Confidence Intervals for the difference between two means, for the difference between two proportions and for the ratio of two variances.

• PARAMETRIC HYPOTHESIS TESTING (HT)
HT for mean, for proportion and for variance. HT for the difference between two means, for the difference between two proportions and for the ratio of two variances.

• NONPARAMETRIC HYPOTHESIS TESTING
Tests of goodnessoffit. ChiSquare Independence test. Wilcoxon test. MannWhitney test.

Bibliografia Obrigatória

Cunha, Gilda; Estatística aplicada às ciências e tecnologias da saúde, Lisboa: Lidel, 2007. ISBN: 978-972-757-412-4
Douglas C. Montgomery, George C. Runger; Applied statistics and probability for engineers, John Wiley & Sons, 1999. ISBN: 0-471-17027-5
Jerrold H. Zar; Biostatistical analysis, Upper Daddle River : Prentice Hall, 1999. ISBN: 0-13-081542-X
Murteira, B.; Antunes, M; Probabilidades e Estatística, Lisboa: Escolar, 2012. ISBN: 978-972-592-359-7
Murteira, B.; Ribeiro, C. S.; Andrade e Silva, J.; Pimenta, C.; Introdução à Estatística, Escolar Editora, 2015. ISBN: 9789725924686
Stanton A. Glantz; Primer of Biostatistics, New York : MacGraw-Hill, 1981. ISBN: 0-07-024268-2
Wayne W. Daniel; Biostatistics : a foundation for analysis in the health sciences, John Wiley & Sons, 1999. ISBN: 0-471-16386-4

Bibliografia Complementar

André, J; Probabilidades e Estatística para Engenharia, Lidel, 2018. ISBN: 9789897522703
Galvão de Melo, F.; Probabilidades e Estatística: conceitos e métodos fundamentais, Escolar Editora. ISBN: 9789725921104
Graça, M. E; Introdução às Probabilidades e Estatística,, Universidade Aberta. ISBN: 9789726742708
Murteira, B; Análise Exploratória de Dados: Estatística Descritiva, MacGraw-Hill. ISBN: 9789729241253
Reis, E. .[et al.]; Estatística Aplicada - Volume I e II,, Edições Sílabo, 2001. ISBN: 9789895611836, 9789726189862

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Theoretical Practical classes: Theoretical exposure of the subjects followed by problems solving.
Laboratory Practical classes: Problems solving (some exercises using software).

Tipo de avaliação

Distributed evaluation without final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Apresentação/discussão de um trabalho científico 25,00
Teste 75,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Apresentação/discussão de um trabalho científico 25,00
Elaboração de relatório/dissertação/tese 75,00
Total: 100,00

Obtenção de frequência

Continuous assessment with 2 tests and a 2 practical work or Evaluation by final examination.

Fórmula de cálculo da classificação final

Continuous assessment

  •  0.75×Mean of the Tests +0.25×Mean of the Works

 

Evaluation by Exam

  • Final Classification = Exame Score
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Instituto Politécnico de Setúbal - Escola Superior de Tecnologia de Setúbal  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2024-05-04 às 19:04:05