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Medical Devices I

Code: LTB22002     Sigla: DMED1

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Ciências Biomédicas e da Vida

Ocorrência: 2022/2023 - 2S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Departamento de Engenharia Eletrotécnica
Curso/CE Responsável:

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
LTB 45 Plano de Estudos 2 - 6 60 162

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Hélder Manuel Ferreira Utacílio Bértolo

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 4,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 4,00
Maria Helena de Figueiredo Ramos Caria 4,00
Hélder Manuel Ferreira Utacílio Bértolo 4,00

Língua de trabalho

Portuguese
Obs.: Português

Objetivos

It aims the instruction of the students in the various types of medical devices. It introduces the medical devices as a way to diagnose, prevent and treat. Uses concepts that will allow the development of future aplications.

Resultados de aprendizagem e competências

The contents approached in this UC allow the compreension of the medical device. Starting on its physical basis going through its technical Conception. This will provide the student with a critical mindset that can allow him to further develop the knowledge in this área.

The student will recieve information about all the imaging techinques used nowadays at the hospitals and clinics.

Modo de trabalho

Presencial

Programa

1. Introduction to medical devices and general concepts

Device types. Classification of medical devices regarding risk class

2. Regulatory Aspects

3. Surveillance of Medical Devices

4. Overview of common medical devices

4.1. Implants

4.2. Cirurgical devices

4.3. Absorbable medical devices

4.4. Life support medical devices

4.5. Diagnose medical devices

4.6. Monitoring medical devices

4.7. Prevention medical devices

5. Ethical considerations

Bibliografia Obrigatória

Myer Kutz; Biomedical Engineering and Design Handbook, Volume 2: 2nd Edition, Biomedical Engineering Applications, The McGraw-Hill, 2009

Bibliografia Complementar

David Prutchi and Michael Norris; Design and development of medical electronic instrumentation - A pratical perspective of the Design, Construction, and Test of Medical devices, Wiley Interscience, 2005

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

It aims to develop skills in our students that will allow them to understand the physical basis, funtioning, potential limitations and errors that can be associated with the various medical devices and its correct use.

The contents will be presented in lectures. E-learning plaftorm Moodle will also be used in order to comunicate the contents of the UC as well to establish another bridge between professor and student.

Tipo de avaliação

Distributed evaluation with final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Teste 50,00
Trabalho escrito 50,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Apresentação/discussão de um trabalho científico 4,00
Elaboração de projeto 4,00
Estudo autónomo 50,00
Frequência das aulas 60,00
Trabalho de investigação 30,00
Trabalho escrito 10,00
Trabalho laboratorial 4,00
Total: 162,00

Obtenção de frequência

The student can attain frequency by continuos evaluation or final exam.

Fórmula de cálculo da classificação final

Classification by continuous evaluation:

50% Classification of the test + 50% Classification of the Report

Classification by Exam:

100% Classification of the Exam.
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