Saltar para:
Esta página em português Ajuda Autenticar-se
ESTS
Você está em: Start > TPSIA09
Autenticação




Esqueceu-se da senha?

Campus Map
Edifício ESTS Bloco A Edifício ESTS Bloco B Edifício ESTS Bloco C Edifício ESTS Bloco D Edifício ESTS Bloco E Edifício ESTS BlocoF

Databases

Code: TPSIA09     Sigla: BD

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Ciências Informáticas

Ocorrência: 2021/2022 - 2S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Departamento de Sistemas e Informática
Curso/CE Responsável:

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
TPSIA 21 Plano de Estudos 1 - 6 60 162

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
João Paulo Portelinha Santos

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 5,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 5,00
Luís Manuel Dias Damas 4,00

Língua de trabalho

Portuguese

Objetivos

Explore the potential of a Relational Database Management System - DBMS

Application layer modeling to support data persistence

Construction and Manipulation of Relational Database Schemas

Inserting, Updating, Querying and Manipulation of Data in Relational Databases

Development of logical level interface for interaction with DB

Resultados de aprendizagem e competências

- Defining a data model using the Entity Relation Model
- Implementing normalized relational databases
- Create and manipulate information in SQL
- Obtaining information from a database using SQL

Modo de trabalho

Presencial

Programa

Basic concepts of BDs and DBMS(R)
Analysis and Modeling using the Entity-Relation Model (MER)
The Relational Model
Transformation rules of the entity relationship model in the relational model
SQL language
- Data Definition Language (DDL)
- Data Manipulation Language (DML)
Logic Programming and Data Model Access
- Procedures
- Functions
- Triggers

Bibliografia Obrigatória

Abraham Silberschatz, Henry F. Korthand S. Sudarshan; Database System Concepts, 6th Edition, McGraw Hill, 2011. ISBN: ISBN 978-0-07-352332-3

Bibliografia Complementar

Luís Damas; SQL, 14ª Edição, FCA, 2017. ISBN: 978-972-722-829-4

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

The pedagogical methodology used in this curriculum unit is based on two components: lecture method and group work in laboratory environment.

Will be used an e-learning platform (Moodle) to support teaching, as repository of information, forum, delivery of work and testing of self assessment and summative evaluation.

Software

MySQL Workbench
MySQL Community Server

Tipo de avaliação

Distributed evaluation without final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Teste 50,00
Trabalho laboratorial 50,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Estudo autónomo 20,00
Frequência das aulas 60,00
Trabalho laboratorial 25,00
Elaboração de projeto 60,00
Total: 165,00

Obtenção de frequência

Continuous evaluation
- Tests
- Project

Evaluation by exam
- Exam
- Project

Fórmula de cálculo da classificação final

Continuous evaluation
- 50% Tests : Test 1 (25%) + Test 2 (25%) (minimum grade 8)
- 50% Project (minimum grade 8)


Evaluation by exam
- 50% Exam (minimum grade 9.5)
- 50% Project (minimum grade 9.5)

Final grade (minimum 9.5)
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Instituto Politécnico de Setúbal - Escola Superior de Tecnologia de Setúbal  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2024-11-23 às 11:36:38