Saltar para:
Esta página em português Ajuda Autenticar-se
ESTS
Você está em: Start > LTE31126
Autenticação




Esqueceu-se da senha?

Campus Map
Edifício ESTS Bloco A Edifício ESTS Bloco B Edifício ESTS Bloco C Edifício ESTS Bloco D Edifício ESTS Bloco E Edifício ESTS BlocoF

Introduction to Business Management

Code: LTE31126     Sigla: IGE

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Business Science and Communication

Ocorrência: 2022/2023 - 1S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Seção de Ciências Empresariais e Comunicação
Curso/CE Responsável:

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
LTE 18 Plano de Estudos 3 - 3 30 81

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Maria Leonor Abrantes Pires

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 2,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 2,00
Maria Leonor Abrantes Pires 2,00

Língua de trabalho

Portuguese

Objetivos

Understand the role, impact and interaction of organizations and companies with their surroundings, as well as their internal functioning in a functional and systemic perspective.

 

Resultados de aprendizagem e competências

- Understand the role, impact and interaction of organizations with their surroundings;- Understand business management decisions in a context of growing organizational complexity and environmental change;- Distinguish and understand the different components and competencies of Management;- Understand the concept of strategy, the fundamentals and the strategic process;- Recognize the different types of organizational structures and their advantages and disadvantages;- Understand the basics of Marketing;- Understand the role of production management in the productivity and competitiveness of organizations;- - Analyze the equity situation of a company and the financial balance necessary for its autonomy and sustainability;- Understand the importance of people and the main activities of Human Resources Management.- Understand new trends and organizational forms.- Understand the changes in the business context of the digital age

Modo de trabalho

Presencial

Pré-requisitos (conhecimentos prévios) e co-requisitos (conhecimentos simultâneos)

NA

Programa

1. Organizations - concept and environment:Globalization of organizations; Internationalization of companies; Social responsibility in management.
2. Management - functions and processes: The management cycle; Manager's functions; Manager skills and management levels; Organizational structures.
3. Strategic management: Vision, mission and objectives of the company; Analysis and diagnosis; Assessment of the company's competitive position and generic strategies.
4. Marketing Management: Qualitative and quantitative analysis of the market; Marketing-mix; New Marketing Trends5.
5. Production Management: General production objectives; Stock management; Production quality; Location and deployment.
6. Financial Management and Investment: Financial Statements; Investment analysis and selection; Financing.
7. Human Resources Management: Planning, Recruitment, Selection, Training and evaluation of human resources.
8. New Trends in Management: The Digital Transformation.

Bibliografia Obrigatória

Teixeira, S; Gestão das Organizações
Carvalho, L., Bernardo, M., Sousa, I., & Negas, M; Gestão das Organizações – uma abordagem integrada e prospetiva.
Pires, A. ; Marketing: Conceitos, técnicas e problemas de gestão

Bibliografia Complementar

Lisboa, J., Coelho A., Coelho F., & Almeida, F.; Introdução à Gestão de Organizações
Courtois, A., Bonnefois, C., & Pillet, M. ; Gestão da Produção
Saias, L., Amaral, M., & Carvalho, R; Instrumentos Fundamentais de Gestão Financeira
Camara, P., Guerra, P., Rodrigues, J. ; Novo Humanator - Recursos Humanos e Sucesso Empresarial
Marques, A; Conceção e Análise de Projetos de Investimento

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

The syllabus of the course will be presented through an expository-participatory methodology. All concepts and techniques are clearly covered in an interactive learning process where the use of practical cases and text analysis allow to concretize and exemplify the different points of the program.

Tipo de avaliação

Distributed evaluation without final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Teste 100,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Frequência das aulas 30,00
Estudo autónomo 51,00
Total: 81,00

Obtenção de frequência

Continuous assessment (2 tests) whose final grade must be equal to or greater than 9.5. If the grade is lower than 9.5, the student must take the exam.

Fórmula de cálculo da classificação final

Final grade = (T1+T2)/2

Melhoria de classificação

2nd Exam.
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Instituto Politécnico de Setúbal - Escola Superior de Tecnologia de Setúbal  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2024-11-23 às 14:04:14