Applied Statistics for Health
Áreas Científicas |
Classificação |
Área Científica |
OFICIAL |
Matemática |
Ocorrência: 2022/2023 - 1S
Ciclos de Estudo/Cursos
Sigla |
Nº de Estudantes |
Plano de Estudos |
Anos Curriculares |
Créditos UCN |
Créditos ECTS |
Horas de Contacto |
Horas Totais |
LTB |
81 |
Plano de Estudos |
2 |
- |
6 |
60 |
162 |
Docência - Responsabilidades
Língua de trabalho
Portuguese
Obs.: Português
Objetivos
- Describe and apply techniques for summarizing a data set
- Build and analyze a simple linear regression model
- Solve problems involving models and probability distributions with discrete variables and with continuous variables
- Characterize and apply estimators
- Construct and interpret confidence intervals
- Identify and apply the appropriate parametric hypotheses test
- Identify and apply the appropriate nonparametric hypotheses test
Resultados de aprendizagem e competências
The curricular unit contents are structured, regarding its suitability for the intended learning outcomes.
Therefore, each subject approaches fundamental theoretical concepts and practical applications by solving problems that enable students to analyze certain phenomena of random nature, framed in the context of health science, particularly in the recognition and application of probabilistic models, the deduction and application confidence intervals and parametric and nonparametric hypothesis testing.
Modo de trabalho
Presencial
Pré-requisitos (conhecimentos prévios) e co-requisitos (conhecimentos simultâneos)
Basic knowledge Integral Calculus.
Programa
• DESCRIPTIVE STATISTICSGrouped data. Measures of location and dispersion.
• SIMPLE LINEAR REGRESSIONRegression model. Correlation coefficient. Evaluating the Regression Equation.
• THEORETICAL DISTRIBUTIONSDiscrete and continuous distributions.
• ELEMENTS OF SAMPLING THEORYSampling Methods. Different types of epidemiological studies used in health care. Some Sampling Distributions
• ELEMENTS OF ESTIMATION THEORYPoint and interval estimates. Confidence Intervals for mean, for proportion and for variance. Confidence Intervals for the difference between two means, for the difference between two proportions and for the ratio of two variances.
• PARAMETRIC HYPOTHESIS TESTING (HT)HT for mean, for proportion and for variance. HT for the difference between two means, for the difference between two proportions and for the ratio of two variances.
• NONPARAMETRIC HYPOTHESIS TESTINGTests of goodnessoffit. ChiSquare Independence test. Wilcoxon test. MannWhitney test.
Bibliografia Obrigatória
Cunha, Gilda; Estatística aplicada às ciências e tecnologias da saúde, Lisboa: Lidel, 2007. ISBN: 978-972-757-412-4
Douglas C. Montgomery, George C. Runger; Applied statistics and probability for engineers, John Wiley & Sons, 1999. ISBN: 0-471-17027-5
Jerrold H. Zar; Biostatistical analysis, Upper Daddle River : Prentice Hall, 1999. ISBN: 0-13-081542-X
Murteira, B.; Antunes, M; Probabilidades e Estatística, Lisboa: Escolar, 2012. ISBN: 978-972-592-359-7
Murteira, B.; Ribeiro, C. S.; Andrade e Silva, J.; Pimenta, C.; Introdução à Estatística, Escolar Editora, 2015. ISBN: 9789725924686
Stanton A. Glantz; Primer of Biostatistics, New York : MacGraw-Hill, 1981. ISBN: 0-07-024268-2
Wayne W. Daniel; Biostatistics : a foundation for analysis in the health sciences, John Wiley & Sons, 1999. ISBN: 0-471-16386-4
Bibliografia Complementar
André, J; Probabilidades e Estatística para Engenharia, Lidel, 2018. ISBN: 9789897522703
Galvão de Melo, F.; Probabilidades e Estatística: conceitos e métodos fundamentais, Escolar Editora. ISBN: 9789725921104
Graça, M. E; Introdução às Probabilidades e Estatística,, Universidade Aberta. ISBN: 9789726742708
Murteira, B; Análise Exploratória de Dados: Estatística Descritiva, MacGraw-Hill. ISBN: 9789729241253
Reis, E. .[et al.]; Estatística Aplicada - Volume I e II,, Edições Sílabo, 2001. ISBN: 9789895611836, 9789726189862
Métodos de ensino e atividades de aprendizagem
Theoretical Practical classes: Theoretical exposure of the subjects followed by problems solving.
Laboratory Practical classes: Problems solving (some exercises using software).
Tipo de avaliação
Distributed evaluation without final exam
Componentes de Avaliação
Designation |
Peso (%) |
Apresentação/discussão de um trabalho científico |
25,00 |
Teste |
75,00 |
Total: |
100,00 |
Componentes de Ocupação
Designation |
Tempo (Horas) |
Apresentação/discussão de um trabalho científico |
25,00 |
Elaboração de relatório/dissertação/tese |
75,00 |
Total: |
100,00 |
Obtenção de frequência
Continuous assessment with 2 tests and a 2 practical work or Evaluation by final examination.
Fórmula de cálculo da classificação final
Continuous assessment
- 0.75×Mean of the Tests +0.25×Mean of the Works
Evaluation by Exam
- Final Classification = Exame Score