Programming Languages II
Áreas Científicas |
Classificação |
Área Científica |
OFICIAL |
Informática |
Ocorrência: 2021/2022 - 1S
Ciclos de Estudo/Cursos
Sigla |
Nº de Estudantes |
Plano de Estudos |
Anos Curriculares |
Créditos UCN |
Créditos ECTS |
Horas de Contacto |
Horas Totais |
BINF |
28 |
Study Plan |
2 |
- |
5 |
67,5 |
135 |
Docência - Responsabilidades
Língua de trabalho
Portuguese
Obs.: Português
Objetivos
This course has as main objectives to provide the student with a global vision of the object-oriented programming paradigm. At the end of the course unit the learner is expected to be able to - Identify and apply the fundamentals of the Object-Oriented Programming (OOP) paradigm. - Analyse problems and design solutions for those problems using the object-oriented paradigm - Build common software applications using an object-oriented programming language. - Design and implement solutions through teamwork
Resultados de aprendizagem e competências
Not applicable
Modo de trabalho
Presencial
Programa
Introduction to object oriented programming: Fundamental concepts: class and objects. State and attributes. Behavior and methods. Message exchange between objects. Data encapsulation and information hiding. Class composition. Inheritance. Polymorphism. Abstract classes. Interfaces. Exceptions. Class design. Coupling and cohesion 2. applications using object-oriented programming: Inputs and Outputs. Collections 3. event-driven applications in graphical environment
Bibliografia Obrigatória
Sierra, Kathy, and Bert Bates.; Head first java, O'Reilly Media, 2020
Bibliografia Complementar
David Barnes & Michael Kölling; Objects First with Java, Pearson Education Limited,, 2020
Métodos de ensino e atividades de aprendizagem
Theoretical-practical lessons where examples of application of the exposed matter will be presented
Laboratorial classes for practical work.
The students will have a set of sheets, from Moodle, to consolidate learning, some solved in the classroom and others done on their own, with subsequent supervision of the teacher.
Tipo de avaliação
Distributed evaluation with final exam
Componentes de Avaliação
Designation |
Peso (%) |
Teste |
50,00 |
Trabalho laboratorial |
35,00 |
Participação presencial |
15,00 |
Total: |
100,00 |
Componentes de Ocupação
Designation |
Tempo (Horas) |
Estudo autónomo |
30,00 |
Frequência das aulas |
30,00 |
Trabalho laboratorial |
40,00 |
Total: |
100,00 |
Obtenção de frequência
Not applicable
Fórmula de cálculo da classificação final
- Avaliação Teórico (AT) - 1 teste.
- Avaliação Laboratorial (AL):
- Projecto Laboratorial (PRO):
- Laboratórios Avaliados (LABAVAL)
- Nota final: AT * 50 % + LABAVAL * 15 % + PRO * 35
- Critério de passagem: Notas final >= 9.5 valores.
- AVALIAÇÃO POR EXAME:
- EXAME
- Projecto Laboratorial (PRO)
- Nota final: EXAME * 60 % + PRO * 40%
- OBS: Os alunos podem optar por fazer um novo projeto ou utilizar o projeto da avaliação continua
- EXAME
- Projecto Laboratorial (PRO)
- Nota final: EXAME * 60 % + PRO * 40%
- OBS: Os alunos podem optar por fazer um novo projeto ou utilizar o utilimo projeto avaliado
Melhoria de classificação
In appeal season it will be possible to improve the classification.
In improvement of classification a new project will always be proposed.