Territory Planning and Management II
Áreas Científicas |
Classificação |
Área Científica |
OFICIAL |
Construção e Reabilitação |
Ocorrência: 2023/2024 - 2S
Ciclos de Estudo/Cursos
Sigla |
Nº de Estudantes |
Plano de Estudos |
Anos Curriculares |
Créditos UCN |
Créditos ECTS |
Horas de Contacto |
Horas Totais |
CIVN |
6 |
Study Plan |
4 |
- |
6 |
60 |
162 |
Docência - Responsabilidades
Língua de trabalho
Portuguese
Objetivos
The curricular unit intends to deepen, complement and integrate the contents of the UC PGE I.
Resultados de aprendizagem e competências
On completing the curricular unit, students should have deepened their knowledge on the functioning of organizations and the development of construction projects, in particular about their planning and preparation for execution.
Modo de trabalho
Presencial
Programa
Structure and behavior of organizations.
Construction management and supervision. Organizational forms and structures. Organization of a project team. Functional hierarchical organization chart. Communication and relationship between stakeholders. Project planning and control. Identification of activities and interdependencies. Types of diagrams used in the representation of projects. Gantt diagrams. Microsoft Project application. Deterministic characterization of the time factor of a project. Critical path method "C.P.M.". Networks with activities in the nodes. Periodic cost control. Resource allocation. Heuristic method to solve the resource allocation problem. Regularization and leveling of resources. Work planning and preparation. Definitive program of works. Resource load diagrams. Phasing, construction processes and detailing.
Work documentation. Control of processes, documents, costs and deadlines. Final acception of the work.
Bibliografia Obrigatória
Correia dos Reis; Organização e Gestão de Obras, Edições Técnicas ETL, 2005
Paz Branco, J. ; Rendimentos de mão-de-obra na construção de edifícios (tabelas) , LNEC, Lisboa, 1975
Manso, A.; Fonseca, M.; Espada, J.; Informações sobre custos. Fichas de rendimentos. Volumes I e II., LNEC, Lisboa, 1997
Manso, A.; Fonseca, M.; Espada, J.; Informações sobre custos. Fichas de actualização., LNEC, Lisboa, 2000
Rodrigues, João M. Coutinho ; Gestão de Empreendimentos - a componente da gestão da engenharia, IDTec, Coimbra, 2002
Feio, Rui; Gestão de Projectos com o Microsoft Project 2003, FCA, Editora de Informática, 2005
Feio, Rui; Gestão de Projectos com o Microsoft Project 2007, FCA, Editora de Informática, 2008
Métodos de ensino e atividades de aprendizagem
Expository and interactive theoretical-practical classes using audiovisual media that seek to stimulate students' reasoning and critical spirit, self-knowledge and understanding of the specific aspects of each subject.
Carrying out practical group work, with the guidance and monitoring of the teacher, stimulating the abilities to analyse, research, evaluate, select information, systematize, make decisions, plan and create solutions.
Software
Microsoft Project Professional
Tipo de avaliação
Distributed evaluation without final exam
Componentes de Avaliação
Designation |
Peso (%) |
Apresentação/discussão de um trabalho científico |
40,00 |
Trabalho escrito |
60,00 |
Total: |
100,00 |
Componentes de Ocupação
Designation |
Tempo (Horas) |
Apresentação/discussão de um trabalho científico |
30,00 |
Frequência das aulas |
45,00 |
Trabalho escrito |
87,00 |
Total: |
162,00 |
Obtenção de frequência
NA
Fórmula de cálculo da classificação final
Continuous Assessment:
NF = 60% Group Work + 20% Group Oral Presentation + 20% Individual Oral Discussion
For each day of delay in each phase of the delivery of the group work, 4% of the final grade of the group work will be deducted.
CU under an exception regime - 100% continuous assessment