Database Project
Áreas Científicas |
Classificação |
Área Científica |
OFICIAL |
Informática |
Ocorrência: 2023/2024 - 1S
Ciclos de Estudo/Cursos
Sigla |
Nº de Estudantes |
Plano de Estudos |
Anos Curriculares |
Créditos UCN |
Créditos ECTS |
Horas de Contacto |
Horas Totais |
EEC |
16 |
Plano de Estudos |
3 |
- |
6 |
60 |
162 |
Docência - Responsabilidades
Língua de trabalho
Portuguese
Objetivos
Know the potential of a Relational Database Management System - RDBMS
Application layer modeling to support data persistence
Construction and Manipulation of Relational Database Schemas
Inserting, Updating, Querying and Manipulation of Data in Relational Databases
Development of logical level interface of interaction with DB
Resultados de aprendizagem e competências
Know how to model and implement relational data models.
Know how to develop complex queries on relational data models.
Modo de trabalho
Presencial
Programa
Basic concepts of BDs and DBMS(R)
The Relational Model (MR)
Structured Query Language (SQL) and sublanguages:
- Data Definition Language (DDL)
- Data Manipulation Language (DML)
Class objects and atributtes modelling
Analysis and Modeling according to the Entity-Relation Model (MER)
Transformation of MER into MR
Queries, subqueries and views
Introduction to RDBMS programming
Bibliografia Obrigatória
Abraham Silberschatz, Henry F. Korth and S. Sudarshan; Database System Concepts, McGraw Hill, 2011. ISBN: 978-0-07-352332-3
Métodos de ensino e atividades de aprendizagem
Expository method with examples. Exercises for the application and integration of knowledge in design
Tipo de avaliação
Distributed evaluation with final exam
Componentes de Avaliação
Designation |
Peso (%) |
Exame |
50,00 |
Trabalho laboratorial |
50,00 |
Total: |
100,00 |
Componentes de Ocupação
Designation |
Tempo (Horas) |
Elaboração de projeto |
30,00 |
Estudo autónomo |
40,00 |
Frequência das aulas |
60,00 |
Trabalho laboratorial |
32,00 |
Total: |
162,00 |
Obtenção de frequência
Alternative continuous evaluation:
Teste 40% (min 9)
Projeto 60% (2 fases 50%, 50%) (nota min fase 9, média9,5)
Alternative Exam:
50%Exame+50%Projeto (min9,5 cada e média)
Fórmula de cálculo da classificação final
Alternative continuous evaluation:
Teste 40% (min9)
Projeto 60% (2 fases 50%, 50%) (nota min fase 9, média9,5)
Alternative Exam:
50%Exame+50%Projeto (min9,5 cada e média)