Saltar para:
Esta página em português Ajuda Autenticar-se
ESTS
Você está em: Start > MES2
Autenticação




Esqueceu-se da senha?

Campus Map
Edifício ESTS Bloco A Edifício ESTS Bloco B Edifício ESTS Bloco C Edifício ESTS Bloco D Edifício ESTS Bloco E Edifício ESTS BlocoF

Data Analytics

Code: MES2     Sigla: AD

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Informática

Ocorrência: 2021/2022 - 1S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Departamento de Sistemas e Informática
Curso/CE Responsável:

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
MES 18 Plano de Estudos 2017-2018 1 - 7,5 - 202,5

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Cláudio Miguel Garcia Loureiro dos Santos Sapateiro

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 2,00
Practical and Laboratory: 2,00
Orientação Tutorial: 1,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 2,00
Cláudio Miguel Garcia Loureiro dos Santos Sapateiro 2,00
Practical and Laboratory Totais 1 2,00
Vala Ali Rohani 2,00
Orientação Tutorial Totais 1 1,00
Vala Ali Rohani 1,00

Língua de trabalho

Portuguese

Objetivos

At the end of this course the student should be able to:
• Identify the challenges and requirements for persisting and analyse big data
• To know the development phases of BI/Analytics projects
• Modelling and specifying a Datawharehouse
• Understand the best practices for coding the ETL process
• Conduct analytical queries to a multidimensional Datawharehouse through SQL OLAP extensions
• Evaluate, select and configure OLAP systems
• Differentiate and select several datamining algorithm classes, and their usage assumptions
• Develop visualizations for data and respective analyses results reporting, over existing platforms

Resultados de aprendizagem e competências


  • Know how to guide a BI project

  • Establish data models

  • Properly select and apply algorithms for the problem

Modo de trabalho

Presencial

Programa

1. OLTP, OLAP and big data
2. Frameworks for BI project development
3. Dimensional data Modelling
4. Physical design of Datawharehouses
• New paradigms for distributed data persistence and processing
5. The ETL process
• Phases and Technologies
6. Analytical Query
• SQL OLAP extensions
• OLAP systems vs Emergent technologies and tools
7. Datamining
• Common applications
• Distinctions among supervised methods vs non-supervised
• Models evaluation
• Tools
8. Reporting and Visualization
• Technologies for development and configuring interactive visualization elements
9. BI and NoSQL sources
• Alternative data representations
• The complementarity and integration of hybrid systems
10. Module II: An Application Case: Web analytics

Bibliografia Obrigatória

Ralph Kimball e Margy Ross; The Data Warehouse Toolkit: The Complete Guide to Dimensional Modeling, Wiley, 2002
Foster Provost, Tom Fawcett; Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking (, O'Reilly Media, 2013. ISBN: 1449361323

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Theoretical presentation of concepts. Analysis of case studies. Practical application of concepts

Tipo de avaliação

Distributed evaluation without final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Trabalho escrito 50,00
Exame 50,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Elaboração de projeto 20,00
Trabalho escrito 10,00
Trabalho laboratorial 32,00
Estudo autónomo 80,00
Frequência das aulas 60,00
Total: 202,00

Obtenção de frequência


Attendance at labs, seminar and project evaluation presentations

Fórmula de cálculo da classificação final

Module I (40%) = 20% Labs (min9)+ 30% Seminar (min9) + 50% test (min9)
Module II (60%) = 30% Labs (min9)+ 30% projet  (min9)+ 40% test (min9)

Exame: 50% Projet (min9) + 50% Exam (min9)
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Instituto Politécnico de Setúbal - Escola Superior de Tecnologia de Setúbal  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2024-05-03 às 11:56:49