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Mobile Application Programming

Code: DVAM11     Sigla: PAM

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
CNAEF Informatics Sciences

Ocorrência: 2022/2023 - 1S

Ativa? Yes
Unidade Responsável: Departamento de Sistemas e Informática
Curso/CE Responsável: Professional Technical Higher Education Course in Development of Videogames and Multimedia Applications

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
DVAM 16 Plano_estudos_2018_19 2 - 6 60 162

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
João Pedro de Abreu Morais

Docência - Horas

Theorethical and Practical : 4,00
Type Docente Turmas Horas
Theorethical and Practical Totais 1 4,00
João Pedro de Abreu Morais 4,00

Língua de trabalho

Portuguese

Objetivos

It is intended that students acquire knowledge, skills and competences in the development of mobile applications, with a main focus on programming hybrid (non-native) solutions using Web development technologies.



  • Students should know and understand the development architecture for mobile devices.

  • Students should know programming languages and technologies used for client-side programming.

  • Students must show the ability to design a mobile application.

  • Students must demonstrate skills for the development and implementation of an application for mobile devices.

  • Students must show aptitude and demonstrate skills for teamwork.

  • Students must show aptitude and demonstrate communication skills.

Resultados de aprendizagem e competências

The content defined for this curricular unit allow students to develop mobile applications compatible with different devices. The fundamental concepts of programming for mobile devices will be addressed, focusing on the use of Web technologies for development.

Modo de trabalho

Presencial

Pré-requisitos (conhecimentos prévios) e co-requisitos (conhecimentos simultâneos)

It is important (but not mandatory) to have some prior knowledge of programming.

Programa

1. Client technology (Web strand):
    a) HTML5;
    b) CSS;
    c) JavaScript;
    d) Ionic;
    e) Apache Cordova;

2. Non-Web Technology
    a) Unity
    b) Vuforia

Bibliografia Obrigatória

Pedro Coelho; Construção de aplicações móveis híbridas com o Phonegap, FCA, 2018. ISBN: 978-972-722-871-3
Ricardo Queirós, Alberto Simões; Introdução ao desenvolvimento de jogos em Android, FCA, 2015. ISBN: 978-972-722-807-2

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Theoretical and Practical Classes:
In these classes, the expository method will be used with the resolution of practical exercises. The active learning method will be applied in order to encourage and involve students in learning.

There will also be an ongoing practical work, thus adopting a project-based methodology.

Software

Sublime 3
Visual Studio Code
Notepad++
NodeJS + NPM
Android Studio
Java JDK (versão 8)
Unity

Tipo de avaliação

Distributed evaluation without final exam

Componentes de Avaliação

Designation Peso (%)
Apresentação/discussão de um trabalho científico 50,00
Teste 50,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designation Tempo (Horas)
Elaboração de projeto 90,00
Estudo autónomo 15,00
Frequência das aulas 60,00
Trabalho de investigação 15,00
Total: 180,00

Obtenção de frequência

Obtaining frequency at this curricular unit is done by carrying out all the evaluation elements indicated below

Fórmula de cálculo da classificação final

Final Grade (>=9.5) = (Theoretical * 50%) + (Practical Work (Project) * 40%) + (Individual Discussion * 10%)

Minimum grades:

Tests: 7.5 points

Practical work (Project): 9.5 points

Exam: 8.0 points

Trabalho de estágio/projeto

The Project will be presented and made available to students during the course of the semester and consists of the creation of a small game using the technologies taught at the curricular unit (HTML, CSS and JavaScript)
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